Pedagog szkolny radzi: Jak samemu motywować się do nauki?

Gdy przychodzi czas, kiedy powinniśmy się uczyć, często zdarza się, że zaczynamy oddawać się zupełnie innym zajęciom, które są wprawdzie pożyteczne, ale nie mają z nauką nic wspólnego. Ostatecznie okazuje się, że dzień się skończył, a zadany materiał nie został nawet ruszony.

Co zrobić, by taka sytuacja się nie powtórzyła?

Jak sam możesz się motywować do nauki, zwłaszcza teraz gdy masz uczyć się w domu ze względu na panującą epidemię?

Uwierz, wiele zależy od Ciebie, od Twego nastawienia, od osobistej odpowiedzi na pytanie czego tak naprawdę chcesz, do czego zmierzasz?

Pamiętaj, Twoja postawa ma ogromne znaczenie!

 Jeżeli rzeczywiście jesteś gotów pracować nad sobą, przeanalizuj poniższe wskazówki:

1. Nie trać czasu na rozmyślanie o tym, jak bardzo Ci się nie chce i ile masz jeszcze do zrobienia.

2. Spróbuj zmienić swoje nastawienie zamiast „muszę się uczyć” pomyśl „chcę się uczyć”.

3. Zastanów się dlaczego warto się uczyć i stwórz listę korzyści płynących z nauki.

4. Wyznacz sobie cel, który chcesz osiągnąć.

5. Ustal strategię – Plan nauki na każdy dzień.

6. Wprowadź rutynę- nie rozpoczynaj dnia od fascynujących Cię zajęć, łatwiej Ci będzie się zabrać do nauki.

7. Dbaj o wypoczynek i odpowiednią ilość snu.

8. Uwierz, że dasz radę, możesz, potrafisz! Wystarczy tylko, że będziesz chciał.

 

Jak należy organizować naukę, by była efektywna?

Powtarzanie materiału poprzez wielokrotne czytanie tego samego tekstu, np. rozdziału w podręczniku jest mało efektywne, a tak często stosowane.

Badania wykazały, że powtórne czytania zwiększają stopień zrozumienia jedynie o 7%, a już przy trzecim czytaniu – zaledwie o 1%. Krótko mówiąc tak zdobywana wiedza szybko się „ulotni z naszego umysłu”. Jak dowiodły eksperymenty Ebbinghaus’a człowiek po godzinie zapomina 56% przestudiowanego materiału.

 

Dlaczego warto powtarzać?

Na ogół po skończonej w danym dniu nauce jesteśmy przekonani, że wszystko wiemy, ale już na drugi dzień niestety nie pamiętamy tego, czego nauczyliśmy się i zastanawiamy się, dlaczego. Otóż wynika to z poziomu trwałości materiału w naszej pamięci, gdy uczymy się wyłącznie z dnia na dzień, w naszej pamięci pozostaje tylko około 20% informacji.

 

Pamiętaj!

· Jeżeli nie będziesz powtarzać, zmarnujesz wysiłek włożony w trakcie nauki!

· Brak sukcesów spowoduje, że wzrośnie niechęć do nauki, porażki zaś negatywnie wpłyną na poczucie Twojej wartości.

 

HARMONOGRAM POWTÓREK

I powtórka: 15-minutowa – w tym samym dniu

II powtórka: 10-minutowa – następnego dnia

III powtórka: 5-minutowa – po 24 godzinach

Kolejne powtórki: 2-3minutowe – przez 3-4 kolejne dni

 

Dlaczego należy robić przerwy w nauce?

Nasza pamięć efektywnie pracuje przez 20-50 minut. Później potrzebna jest przerwa, by zrelaksować się. Pozwoli to naszemu mózgowi odpocząć. Mózg potrzebuje mnóstwa natlenionej krwi, żeby dobrze pracować. Tylko wstanie z krzesła uwalnia jej dodatkowe 20%. (Jednak nie może to być czas, w którym gramy na komputerze czy telefonie!)

Zdolność zapamiętywania materiału spada po 30 minutach uczenia się, dlatego poszczególne etapy nauki nie powinny być zbyt długie, gdyż umysł potrzebuje wypoczynku. Po 30 minutach nauki wystarczy 5-minutowa przerwa, która przywróci początkowy stan koncentracji, po 2 godzinach nauki wskazana jest przerwa 15-20 minutowa, po 3 godzinach konieczny jest już 60-90 minutowy wypoczynek.

PAMIĘTAJCIE KONIEC ROKU ZBLIŻA SIĘ WIELKIMI KROKAMI.

Trzymam za Was kciuki.

Pedagog Ewa Ścibor

Źródła : 

https://liczysiewynik.pl/jak-sie-zmotywowac/

https://atutszkola.pl/blog/edukacja/jak-zmotywowac-sie-do-nauki-6-skutecznych-sposobow/

https://jaksieuczyc.pl/

 

image_pdfimage_print